Tuesday 5 February 2013

anak meragam/menangis nak ke sekoklah?

Salam semua, amacam anak2 u ol meragam tak pergi sekolah.. Macam syafi ni mmg bermasalah dari dulu lagi nak ke sekolah.. esp bila dah cuti panjang.. uish mmg risau dibuatnye menjelang hari persekolahkan aritu..

Tapi kali ni Alhamdulillah ada peningkatan.. dia kurang menangis, senang bangun dan tak berapa meragam.. mungkin sebab beberapa hari ni aku “psiko” dia sket.. caranye sebelum tido aku suruh dia ikut cakap aku. Contohnya..

Mama: syafi, jom ikut apa yg mama cakap ni..
Syafi: ok..

Mama: “Saya..”
Syafi: “Saya..”

Mama: “Suka..”
Syafi: “Suka..”

Mama: “Pergi..”
Syafi: “Pergi..”

Mama: “Sekolah..”
Syafi: “Sekolah..”

Mama: Ok, ulang lagi..
Then, syafi pn ulang cakap full sentence..

Mama: Tak dengar.. cakap kuat sket..
Syafi: SAYA.. SUKA.. PERGI.. SEKOLAH..

Mama: Tak dengar la.. cakap kuat sket..
Syafi: SAYA.. SUKA.. PERGI.. SEKOLAH..

Mama: Uish.. tak dengar.. jerit kuat2 lagi
Syafi: SAYA.. SUKA.. PERGI.. SEKOLAH..

Alhamdulillah.. cara ni Berjaya la gak.. org kata kita tanamkan minda positif sebelum dia tido.. so, bila dia bangun surely dalam keadaan bersedia nak ke sekolah.. cubalah..

0 comments:

Post a Comment